Volg @InnovatiekringDementie op Facebook Volg @Dementie_info op Twitter RSS Kennisbank RSS News

Bewegen blijft belangrijkste valpreventie

Bewerking, bron: VUmc - Redactioneel - 17-09-2009

Eén op de drie 65-plussers valt elk jaar tenminste één keer. Behandelingen in zogeheten valklinieken blijken hiertegen geen oplossing te bieden. Wat dan wel? Beweging!

Iedereen valt wel eens, maar het probleem bij ouderen is dat bij hen de gevolgen vaak ernstiger zijn, zoals bot- of gewrichtsbreuken of onzekerheid en angst om weer te vallen. De afgelopen jaren zijn hierom overal in het land valklinieken gestart waar ouderen zich kunnen laten onderzoeken, adviseren en behandelen om hun valrisico’s te verminderen. Geeske Peeters onderzocht of dit ook tot minder vallen leidt bij ouderen met het hoogste valrisico. Op 18 september a.s. promoveert ze op dit onderzoek aan de Vrije Universiteit in Amsyerdam.

Onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd onder ouderen die een valpartij hadden meegemaakt. De helft van hen werd in de valkliniek van VUmc uitgebreid onderzocht en behandeld. Deze mensen kregen bijvoorbeeld het advies om te stoppen met slaaptabletten of werden doorverwezen naar een fysiotherapeut of een oogarts. Bij de andere groep werd de behandeling aan de huisarts overgelaten. Na een jaar waren er binnen de ene groep niet meer of minder valpartijen dan bij de andere. Conclusie van het promotieonderzoek: valklinieken hebben helaas niet het gewenste effect.

Gezond en fit door beweging
Peeters onderzocht ook wat actieve lichamelijke beweging voor gevolgen heeft voor het valrisico. De veronderstelling was: hoe minder beweging, hoe minder valrisico. Het tegenovergestelde bleek waar te zijn: voor iedere 30 minuten lichamelijke activiteit per dag nam de kans op vallen met 4% af.
Elders op de IDé website vertelt professor dr. Erik Scherder dat bewegen ook heel belangrijk is voor ons denkvermogen en geheugen; ook voor ouderen en mensen met dementie. Het is dus belangrijk dat ouderen dagelijks voldoende intensief bewegen; minstens een half uur per dag. Bewegen maakt lichaam en geest sterk!

Meer weten?
Lees ook: Levenskwaliteit, bewegen, kauwen en pijn een interview met Erik Scherder

'Preventie van valincidenten bij ouderen' (Nederlandse Vereniging Klinsche Geriatrie)

 

Deel deze pagina

Toon alle gerelateerde artikelen